Moje obrazy
Ilustrace, kresby, ale také fotografie autorů. Reprodukce starých pohlednic, které voní. Vše vzniklo jako dárek, bez nějakého dalšího záměru. Přírodní materiály a jejich kombinace mě pohltila. Vyrábím obrazy svým postupem, jdu svou cestou. Nepotřebuji výsledek s něčím podobným srovnávat. Zavřu se do dílny, kde voní dřevo a včelí vosk. Vše držím, beru do svých ruk, polituru hladím a pak kartáčuji... Relaxace, očista, meditace.
Ruční papír Velké Losiny
Politura z včelího vosku a přírodních olejů
Smrkové a borovicového dřeva
Ruční práce
Grafiku, fotografie tisknu na ruční papír z Velkých Losin inkoustovým pigmentovým tiskem. Používá se pro tento typ tisku výraz Giclée. Ruční papír vždy vybírám dle konkrétní předlohy. Na některé printy se více hodí papír se strukturou, někde cítím použití papíru více kalandrovaného (hladšího). Inkousty vynikají archivní stálostí. Hotový print následně klížím na smrkovou desku. Po vytvrzení klihu nanáším na print polituru z včelího vosku a přírodních olejů. Nanáším postupně 6-8 vrstev a průběžně ručně kartáčuji. tím vzniká povrch každého obrazu odlišný. Nelze nikdy vyrobit stejný kus. A o tom mi ani nikdy nešlo. Hotový povrch může z některých úhlů pohledu připomínat strukturu plátna, ale je to výsledek "natahování" voskové
politury a kartáčování do finálního saténového pololesku. Někdy se do obrazu lehce "protlačí" také struktura dřeva. Celý obraz následně uzavřu borovicovým rámem, který si také řežu sám a povrchově ho upravuji (pigmentové mořidla a vosková politura). Měl jsem štěstí na setkání s inspirativními lidmi. Aktuálně studuji historické fotografické techniky u mistra Ivana Nehery (nfoto.cz). Mým záměrem je, některé obrazy netisknout inkoustovým, ale použít jednu z ušlechtilých historických technik jako je olejotisk (oil druck) nebo platinotisk (platinotypie). Ale to je další příběh, výzva, vzrušení… Těším se, ale vše má svůj čas.